Pistemäärä: Tähän annetaan pelaajan saavuttama pistemäärä.
Vastustajien vahvuusluvut: Tähän puolestaan annetaan vastustajien
vahvuusluvut välilyönnein erotettuna.
Oma selo: Tähän voi antaa turnausta edeltäneen seloluvun, jolloin
lasketaan myös uusi selo. Jos kentän jättää tyhjäksi, lasketaan vain
suoritusluku paitsi jos seuraavassa kentässä on 0..
Oma aiempi selopelimäärä: Jos turnausta edeltänyt selo perustuu
alle yhteentoista peliin, lasketaan uusi luku ns. uuden pelaajan kaavalla.
Tällöin tulee tähän antaa turnausta edeltäneiden selopelien määrä.
Muussa tapauksessa kentän voi jättää tyhjäksi (tai kirjoittaa siihen kymmentä
suuremman luvun). Ensikertalaisen kyseessä ollessa tähän tulee siis
kirjoittaa 0. Uutta seloa laskiessa kannattaa myös muistaa, että enintään
kymmenen peliä pelanneiden pelaajien selolukuna käytetään turnauksen jälkeistä
seloa kun lasketaan muiden pelaajien uusia lukuja.
Miettimisaika: Tässä valitaan pelaajan koko peliin käytettävissä
ollut miettimisaika. Nopeammilla ajoilla pelattaessa käytetään pienempiä
kertoimia.
Laske: Edellisten tietojen menestyksekkään syöttämisen jälkeen
klikataan tätä ja mikäli JavaScript on käytössä, seuraaville riveille
pitäisi ilmaantua laskelman tulokset.
Tulos: Pelaajan pistemäärä ja pelimäärä kauttaviivalla erotettuna.
Kannattaa tarkistaa, että tämä vastaa omaa käsitystä lopputuloksesta.
Esimerkiksi viisinumeroiset vahvuusluvut nimittäin heitetään sen kummemmin
varoittelematta yli laidan.
Vastustajien keskivahvuus: Kuten arvata saattanee, tämä on
vastustajien vahvuuslukujen keskiarvo
Uusi selo: Pelaajan seloluku turnauksen jälkeen.
Odotustulos: Pelaajan odotustulos eli se pistemäärä, jolla
selomuutos olisi tasan nolla. Odotustulosta ei näytetä mikäli
käytettiin uuden pelaajan kaavaa.
Suoritusluku: Suoritusluku oikeaoppisesti laskettuna eli hakien se
vahvuusluku, jolla odotustulos vastaa saatua pistemäärää. Näin laskettua
suorituslukua käytetään mm. tällä sivustolla.
Suoritusluku (FIDE): Suoritusluku kuten FIDE sen laskee eli lisäten
vastustajien keskiarvoon prosenttitulosta vastaava vahvuusero. Tätä käytetään
esim. arvonimikiinnitysten määräämisessä.
Suoritusluku (lineaarinen): Suoritusluku laskettuna lineearisella
approksimaatiolla eli vastustajien keskiarvo + 8 * (prosenttitulos - 50).
Tätä käytettiin mm. valintalukua laskettaessa.
Suorituslukukaavoista löytyy hieman lisää taannoisesta
kirjoitelmastani, mutta todetaanpa tässäkin olennaisimmat. Kahta
jälkimmäistä kaavaa käytetään nähdäkseni ensisijaisesti siksi, että ne on
paljon helpompi laskea. Ensimmäinen vaatii käytännössä tietokoneen, toinen
onnistuu taskulaskimella kunhan käytössä on vahvuuserotaulukko ja kolmanteen
ei kaivata taulukkoakaan. FIDE:n suoritusluvut ovat yleensä varsin lähellä
oikeaa kun vastustajien vahvuuslukujen hajonta on pieni. Lineaarinen kaava
puolestaan yltää lähelle FIDE:n kaavaa kun tulos ei eroa liikaa 50%:sta.
Maksimi- ja minimituloksella pelaajan suorituslukua ei periaatteessa ole
määritelty. FIDE on ratkaissut tämän valitsemalla jokseenkin
mielivaltaisesti maksimituloksen vahvuuslukueroksi 800,
lineaarinen kaava puolestaan antaa 400. Jokseenkin yhtä perustellusti
maksimistin suoritusluvun voi kylläkin väittää olevan mitä tahansa kyllin
suurta. Oleellista on lähinnä, että maksimituloksen suoritustaso on
korkeampi kuin puolta pistettä alhaisemman tuloksen.